tisdag 18 januari 2011

Början på förlossningsplan

Jag har inte hunnit fundera så mycket men jag planerar att skriva en förlossningsplan att ta med till förlossningen. 

Än så länge har jag kommit fram till detta:

-Jag vill stanna hemma så länge det går.

-Jag vill ha lavemang direkt jag jag kommer in.

-Jag vill ha det så tyst, lugnt och nedsläckt på rummet som det bara går. 

-Jag vill gärna ha en så naturlig förlossning som möjligt, vill vänta med medicinska insatser så länge det går. Vill bada, bli masserad, gå mycket, försöka mig på "dykningsmetoden". Jag kan tänka mig att, vid behov, prova TENS och epidural.

-Jag vill gärna föda i vertikalt läge om det är möjligt, kanske stå på knä eller sitta på pall. Annars kan jag tänka mig att halvsitta eller ligga på sidan.

-När han väl är ute vill jag att de väntar med att klampa och klippa navelsträngen, vill att bebisen ska få tillgång till allt sitt blod som finns i moderkakan så att inte blodbrist uppstår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar